Punkt informacyjny
62 33 22 183
TQM w szpitalu
13.11.2017

Jarocińsku szpital przymierza się do kompleksowego  wdrożenia w życie systemu TQM, czyli Total Quality Management. W dużym skrócie rzecz ujmując- chodzi o to, aby każda osoba pracująca w placówce-  począwszy od Zarządu Spółki a na szeregowym pracowniku skończywszy- była odpowiedzialna  za dobro pacjenta, który w szpitalu jest najważniejszy. 

Elementy  składające się na TQM to przede wszystkim  koncentracja działalności szpitala  na potrzebach pacjenta, zaangażowanie i współdziałanie wszystkich pracowników organizacji wokół zespołów międzyoddziałowych, dążenie do stałego doskonalenia swoich umiejętności  i uczenia się.

TQM w  przypadku ochrony  zdrowia ma inny   charakter w firmach i zakładach przemysłowych, dla których pierwotnie ta metoda zarządzania została stworzona. W szpitalu możemy wyróżnić trzy odrębne części: administracyjną, gospodarczą czyli aptekę wraz z  laboratorium oraz właściwą część medyczną. Ta ostatnia zajmuje się świadczeniem usług zdrowotnych. Jeżeli chodzi o dwie pierwsze części, to nie stanowią one problemów, bowiem można tu zastosować podobne rozwiązania takie jak z powodzeniem funkcjonują w przedsiębiorstwach albo w rolnictwie. Jednak część medyczna wymaga specyficznej adaptacji zasad i celów TQM. I nad tym się aktualnie  poważnie zastanawiamy, bo chcemy aby system działał sprawnie na wszystkich szczeblach. – wyjaśnia Leszek Mazurek, prezes szpitala.

Takie kompleksowe zarządzanie jakością w  przypadku szpitala  można rozpatrywać jako koncepcję zarządzania, która dzięki zaangażowaniu wszystkich pracowników placówki w proces poprawy jakości usług oraz swojej działalności, jak również właściwemu zdefiniowaniu celów organizacji pracy – dąży do osiągnięcia długotrwałego sukcesu. A ten jest możliwy  dzięki zadowoleniu pacjentów, którzy są na pierwszym miejscu.

Zdaję sobie sprawę, że wdrożenie systemu TQM należy przeprowadzić rozważnie i może to trochę  npotrwać, natomiast jest to w tej chwili najlepsza forma zarządzania placówką. Potrzeba podwyższania jakości w lokalnej ochronie zdrowia jest także spowodowana troską personelu medycznego, zarządu oraz innych pracowników spółki o dobro pacjenta. Myślę, że wszystkim zależy na tym, aby szpital funkcjonował jak najlepiej i wciąż podnosił standard.- dodaje prezes.

Jednym z wcześniej wspomnianych elementów TQM jest doskonalenie umiejętności przez pracowników szpitala. Dlatego też personel medyczny regularnie  w ostatnich miesiącach bierze udział w kursach i szkoleniach. Niektóre są wymagane przez przepisy, inne pozwalają na dokształcanie pracowników. A ci dzięki nowym umiejętnościom powodują rozszerzenie usług medycznych w placówce.

Pasek narzędzi dostępności

Call Now Button